Is iemand aansprakelijk te stellen voor belastingfraude die hij in Nederland bewust heeft gepleegd en vervolgens vertrokken is naar Suriname?

Er bestond een VOF( Vennootschap onder Firma) waarvan de ene partner de belastingaangiften zou doen, maar de aangiften die al opgestuurd waren terug heeft gehaald bij de belasting en verder nooit meer een aangifte gedaan. Vervolgens is hij vertrokken naar Suriname, en zit de andere partner nu met de belasting op z'n dak. Is de vertrokken partner dan nog wettelijk aansprakelijk te stellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oef, lastige vraag.
Ik denk niet dat je hier op GV een passend antwoord zal vinden. Waarschijnlijk wordt het toch een advocaat ondernemingsrecht in de armen nemen..

Antwoorden (5)

Ja, die ander is wettelijk aansprakelijk te stellen. Voor opzettelijke misleiding kan 1 iemand specifiek aansprakelijk worden gesteld ipv het bedrijf. Alleen stelt het bedrijf/VOF de persoon aansprakelijk maar heeft de belastingdienst nog steeds recht op betaling inclusief boetes door het bedrijf.

Let wel, ik ben geen ondernemingsjurist en dit is hoe ik denk en op basis van met rechten lessen denk dat deze situatie in elkaar steekt. Check dit zeker bij een jurist!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar je ook heen gaat, je blijft aansprakelijk, zolang je leeft.
Het vorderen van de aansprakelijkheid kan lastig zijn.
Komt de persoom op Nederlands domijn, dus een Nederlandse ambassade, Ned Antillen of Nederland zelf, dan kan hij vastgezet worden om betaling af te dwingen.
Helaas rekent de belastingdienst naar zich toe, kan hij het geld vorderen via een van de vennoten, dan zal hij dat doen, de vennoot moet zijn deel dan maar bij zijn partner halen, tenzij de rechter anders beslist en geen hoofdelijke aansprakelijkheid voor de totale belastingsom toestaat.
In dat geval kan de belasting alleen een evenredig deel van de belasting op uw hoofd leggen.
Dit vergt wel actie van uzelf, de belasting neemt de weg van de minste weerstand om zijn geld te krijgen, ook als daar bijzonder onredelijke situaties door ontstaan.
kijk maar eens hoeveel zaken failliet gaan.
De belastingdienst is dan meestal de grootste en meest succesvolle geldeiser, op de curator na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk.
Als dat niet zo was, zou iedereen dus ongelimiteerd de fiscus op mogen lichten, want als je je hakken de grens over hebt zou je niet meer aansprakelijk zijn. Zo werkt dat natuurlijk niet. Dus ja, je kunt de betreffende persoon gewoon helemaal en volledig aansprakelijk stellen. Volgens mij ligt het eventuele uitleveringsverdrag met Suriname ook niet echt heel gevoelig, dus moet hij of zij vrij eenvoudig te vervolgen en op te pakken zijn.
Maar voor de precieze details kun je je beter tot een advocaat of een bureau voor rechtshulp wenden. Want je recht hebben is één, je recht krijgen is twee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een VOF betaalt iedere partner zelfs zijn belastingen. Dus de blijvende partner blijft lachend achter, behalve... als het om BTW gaat, dam is de achterblijvende partner de pineut.
Nou is achterstand bij de BTW niet zo eenvoudig te realliseren. De achterblijvene partner kan bovendien een beetje in de boekouding schuiven waardoor de administratieve uitkomst gunstig voor hem is, zodat hij in ieder geval geen belasting hoeft te betalen over het teveel meegenomen van de vertrokken partner
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat de partner de inkomstenbelasting voor je zou doen, maar dat vervolgens niet heeft gedaan. In dat geval ben je helaas zelf verantwoordelijk voor je eigen aangifte inkomstenbelasting. De VOF heeft hier inderdaad niets mee te maken (wel met omzetbelasting).

Je zou de partner kunnen aanspreken wegens onrechtmatig handelen wegens het nalaten van het verzorgen van de belasting, terwijl dit wel was afgesproken. Maar dit is een moeilijk geval, ook zul je dit moeten kunnen bewijzen. Dus je zult dan al snel een advocaat in moeten schakelen.